Capitolul XVII
JOCURI PE CALCULATOR

        In general se stie cã un calculator din gama personal este destinat pentru lucruri serioase, de exemplu: calcule stiintifice, economice, aplicatii de gestiune a datelor, biroticã, retele, graficã, editare, tehnoredactare etc. Totusi, încã de la aparitia lor, calculatoarele personale s-au dovedit a fi cele mai potrivite pentru jocuri aproape de toate categoriile.
        Jocul pe calculator reprezintã poate cea mai importantã si surprinzãtoare utilizare a masinilor de calcul. Dacã programele sau aplicatiile scrise de utilizatori pentru celelalte scopuri nu întotdeauna au putut fi implementate pe toate categoriile de sisteme de calcul, în schimb jocurile nu au lipsit de pe nici în calculator. Este de la sine înteles cã un calculator ca IBM-PC nu a putut fi fost ocolit din acest punct de vedere. Dimpotrivã, încã de la aparitia acestora, calculatoarele IBM-PC si compatibile au fost invadate de programe de joc, ele potrivindu-se perfect cu aceste sisteme de calcul si cu accesoriile (perifericele) aces-tora: mouse, Joystyck etc.
         Desi calculatoarele IBM-PC sunt instrumentele cele mai puternice din ramura calculatoarelor personale iar posibilitãtile de utilizare fiind dintre cele mai bogate, aspectul distractiv nu a putut fi neglijat deloc, mai ales cã programele de joc apar din ce în ce mai des si sunt din ce în ce tot mai cerute de cea mai mare categorie a utilizatorilor de PC: copiii, elevii, studentii, în fine, categoria celor tineri si foarte tineri, desi nici cei mai în vârstã nu pot fi exclusi.
        Pentru a folosi un joc pe calculator nu este necesar sã ai multe cunostinte din domeniul calculatoarelor. Este suficient ca cineva sã-ti indice cum se porneste calculatorul, cum se lanseazã în executie jocul si care sunt tastele (de regulã, foarte putine) care sunt utilizate de joc sau cum se foloseste un mouse.
        Dacã mouse-ul oferã posibilitatea alegerii unei optiuni direct de pe ecran, din orice zonã a acestuia, prin intermediul unui cursor special care poate fi plimbat pe întregul ecran, utilizarea tastaturii la jocuri este putin mai complexã.
        In mod normal, fiecare joc prezintã, în debutul sãu sau pe parcurs prin help-uri contextuale, tastele care se folosesc pentru activarea diferitelor situatii. Aceste taste sunt, de regulã: <Enter>, <Esc>, sãgetile <Left>, <Right>, <Up> si <Down>, apoi <PgUp>, <PgDn>, <Home>, <End>, <Shift> sau <Ctrl>, sau unele combinatii dintre aceste taste si altele.
        Este de mentionat cã utilizarea unui mouse pentru jocuri este mai rentabilã, nu numai din punct de vedere al simplitãtii în folosire, dar si din motivul cã, dupã o utilizare atât de frecventã a unor taste impuse de joc, se poate ajunge la un grad mare de uzurã a acestora si, uneori la scoaterea lor din functiune. Totodatã, trebuie mentionat si faptul cã nu toate jocurile care pot fi întâlnite pe PC pot utiliza un mouse.
        Existã si jocuri competitive, care pot fi jucate simultan de doi sau mai multi utilizatori sau de douã sau mai multe echipe, pe acelasi calculator. In acest caz, de regulã, ori se utilizeazã douã mouse-uri, ori jocul impune împãrtirea tastaturii în mai multe pãrti, în functie de necesitãti.
        Jocul de unul singur în fata calculatorului poate fi, pentru unele persoane timide, unul dintre cele mai bune prilejuri pentru simularea si verificarea cunostintelor, a abilitãtii, a aptitudinilor, a ingeniozitãtii, a capacitãtilor mentale si psihice, a adaptabilitãtii, a rapiditãtii, a reactiilor în diferite situatii si a multor alte capabilitãti care sunt verificare într-un cadru perfect intim.
        Un joc pe calculator te poate induce într-o lume realã sau una imaginarã, de fapt în lumea în care te poti simti cu adevãrat minunat. Satisfactiile pe care ti le poate oferi un joc pe calculator pot fi imense. Nu de putine ori se întâmplã ca un jucãtor sã rãmânã captivat ore si chiar zile întregi în fata unei asemenea atractii, pãrãsind treburile cotidiene si plutind în lumea fantasticã a câte unui joc pe calculator. Aproape cã nu existã utilizator al unui calculator care sã nu fi trecut prin aceastã practicã.
        Existã numeroase jocuri pe calculator. Existã milioane de creatori ai acestor jocuri. Pe plan mondial existã o adevãratã industrie în acest domeniu. Existã companii speciale care au ca activitate de bazã crearea, cumpãrarea sau vânzarea jocurilor, companii ale cãror cifre de afaceri sunt extraordinare. Unii estimeazã cã niciodatã nu va putea fi stopatã aceastã activitate.
        Desigur, este mult mai ieftin si mult mai inofensiv sã combati un calculator. Acesta poate fi unul dintre motivele care ar putea explica larga popularitate a jocurilor pe calculator.
        Jocurile pot fi create din imaginatia autorilor sau pot fi inspirate din diferite surse cum ar fi: povesti, basme, jocuri sportive, jocuri de societate, jocuri logice, filme, etc.
        Un joc pe calculator nu trebuie sã continã diagrame sau scheme plictisitoare, imagini "moarte", reguli si manevre complexe sau defecte, în general nu trebuie sã continã nimic din ceea ce ar putea deranja partenerul uman.
        Pentru crearea unui joc pe calculator este necesar sã fie asigurate urmãtoarele cerinte si etape:
             - stabilirea numãrului de jucãtori implicati în joc;
             - definirea calculatorului în cadrul jocului: partener de joc sau co-echipier;
             - stabilirea finalitãtii jocului: jocul poate avea un sfârsit sau poate sã rãmânã deschis pentru a putea fi continuat altãdatã;
             - stabilirea conditiilor de oprire a jocului: prin salvarea configuratiei, dupã atingerea unor obiective sau realizarea unor conditii finale;
             - definirea factorilor de avansare, pas cu pas, în cadrul jocului: timpul scurs, conditii îndeplinite, parole etc.
             - definirea modului de desfãsurare a jocului: cine face schimbãrile variabilelor jocului, care sunt deciziile care se iau pe parcurs si cine are initiativa; care sunt miscãrile (mutãrile) necesare, care dintre modificãri sunt acceptate si care nu etc.
             - definirea datelor sau imaginilor expuse, a variantelor oferite, numãrul lor;
             - definirea elementelor surprizã, a modalitãtilor de înfrumusetare a jocului, a efectelor grafice si sonore speciale, a obstacolelor sau ajutoarelor oferite etc.
             - definirea interfetelor pentru intrarea si iesirea din joc.
        Gama de jocuri pe calculator este foarte extinsã, de la cele mai simple la cele mai complexe. Iatã pe scurt o posibilã categorisire a acestora:
         a) Jocuri clasice: sah, dame, bridge, go, tenis, golf, football, pool etc.
         b) Jocuri de îndemânare: Grand-Prix, Toppler, Walls, 3 Mach, Outrun, Cat, Mont etc.
          c) Jocuri de aventurã: Indiana Jones, Prince, Dune, Alladin, Wolf, Doom, Golden Axe etc.
         d) Jocuri de simulare: Tank, X-Wing, LHX, 686 etc.
         e) Jocuri logice: Sokoban, Lemmings, Tetris, Minesweapper etc.
         f) Jocuri stiintifice: Civilization, Sim-City, Sim-Earth, Orion, UFO etc.
         g) Jocuri de societate: ruletã, poker, solitaire, monopoly etc.
        Viteza microprocesoarelor, dimensiunile mari ale memoriilor, posibilitãtile de adaptare a unor periferice si alte facilit?ti oferite de gama de calculatoare IBM-PC sunt tot atâtea motive pentru care explozia de jocuri  a fost si va rãmâne de nestãvilit.

Inapoi                                                  Inainte
Prima paginã