Capitolul I
COMPONENTE DE BAZÃ ALE CALCULATORULUI

I.3. ECRANUL

        Ecranul este destinat afisãrii informatiilor alfanumerice si grafice. Acesta poate fi monocrom (alb-negru) sau color. El poate prezenta datele în douã moduri distincte, în functie de plãcile pe care le utilizeazã:
             a) modul text (caracter), caracterizat în principal prin afisarea caracterelor de tip text standard si ale celor speciale din setul IBM. In aceastã categorie intrã:
                  . cifre:  0-9
                  . litere mari: A-Z
                  . litere mici: a-z
                  . semne speciale: !,@,#,$,%,^,&,*,(,),+,-,?,<,> etc. care reprezintã semnele de punctuatie si unele caractere semigrafice, inclusiv unele litere ale altor alfabete.
        Generatorul de caractere are o dimensiune de 8 KB, acceptând 256 de coduri diferite de caracter. In acest context ecranul se prezintã ca o matrice de 25 linii si 80 (sau 40) de coloane, fiecare element al acesteia putând fi ocupat de un singur caracter. Forma caracterelor este, de obicei, memoratã în memoria ROM, placa video fiind cea care are rolul de a le citi de aici si afisa pe ecran.
             b) modul grafic: în acest caz ecranul se prezintã ca o matrice punctualã de diferite dimensiuni (în functie de placa graficã utilizatã), de exemplu: 480 linii si 640 coloane,  deci un total de 480x640 puncte de rezolutie. Un astfel de punct se numeste pixel si este caracterizat prin culoare si luminozitate.
        Sistemul video cuprinde douã componente de bazã:
             - un adaptor (placã) video; acesta realizeazã o rezolutie orizontalã si una verticalã caracterizatã prin pixeli.
             - un monitor, numit si display; acesta permite vizualizarea datelor introduse de la tastaturã sau celor rezultate în urma executiei unor comenzi, programe etc.
        Monitorul sau ecranul contine un tub de vacuum, asemãnãtor cu cel de la un televizor si unul sau mai multe tunuri de electroni.
        Ecranele calculatoarelor s-au îmbogãtit în ultimii ani cu cele mai frumoase culori. Dacã acum cinci ani monitoarele monocolor mai erau încã la modã, astãzi acestea aproape cã au dispãrut de pe piatã.
        De la norma de afisaj VGA care s-a impus ca standard în lumea calculatoatelor IBM PC si compatibile, la plãcile grafice cu 24 biti, care oferã mai mult de 16 milioane de nuante, culoarea a luat o importantã tot mai mare în software-rul de azi, fie cã e vorba de proiectare asistatã de calculator (CAD), fie de programe diverse sau simple tratãri ale textului. Grafica pe calculator a devenit un fel de modã si aproape cã nu mai lipseste din produsele software emise pe piatã. Astãzi, un utilitar "serios" va cuprinde neapãrat si functii de graficã, un program "cu pretentii" va scoate pe ecran o listã coloratã si cu caractere dintre cele mai elegante etc.

Inapoi                                                                  Inainte
Prima paginã